Skip to content

Taken SEP

Medewerkers kunnen op hun werk te maken krijgen met ongewenst gedrag, zoals bijvoorbeeld pesten, seksuele intimidatie, discriminatie of agressie. Ook kan een medewerker te maken krijgen met schendingen van integriteit, zoals bijvoorbeeld fraude. In deze gevallen kan de medewerker terecht bij een vertrouwenspersoon.

Een vertrouwenspersoon heeft drie hoofdtaken:

  1. Opvang & begeleiding van de medewerker
  2. Signaleren van kwesties die spelen op de werkvloer & adviseren van het management over preventieve maatregelen
  3. Informerende rol richting leidinggevenden en medewerkers

Bij de vertrouwenspersoon kan de medewerker terecht om gewoon zijn hart te luchten. Maar de vertrouwenspersoon kan ook meedenken naar een oplossing voor het probleem waar de medewerker mee te maken heeft. Hier zit de meerwaarde van SEP Vertrouwenspersponen en onderscheidt zij zich van andere vertrouwenspersonen. Binnen SEP is er meer dan 40 jaar ervaring als arbeidsrechtadvocaat en registermediator. Hierdoor zijn de vertrouwenspersonen binnen SEP bekend met de vele situaties die zich op een werkvloer kunnen voordoen en ze kennen de verhoudingen tussen de verschillende partijen die aanwezig zijn op de werkvloer. Met deze kennis en ervaring kan met de medewerker goed worden gesproken over de eventuele oplossingen die er zouden kunnen zijn en de gevolgen van mogelijke te nemen stappen. De betreffende medewerker kan daarmee geholpen worden in het maken van een keuze in de vervolgstappen die een medewerker zou willen nemen.

Naast de opvang & begeleiding van de medewerker, kan de vertrouwenspersoon ook trends signaleren binnen organisaties. Als er veel meldingen binnenkomen over eenzelfde onderwerp of persoon, dan kan de vertrouwenspersoon deze signalen (volledig geanonimiseerd) bespreken met het management. De meerwaarde van SEP Vertrouwenspersonen is dat de vertrouwenspersonen – door hun achtergrond en ervaring – gewend zijn met management en medewerkers aan tafel te zitten, zodat zij signalen op deze manier makkelijk bespreekbaar kunnen maken.

De laatste taak van de vertrouwenspersoon is informeren van management en medewerkers. Met hun kennis en ervaring in het arbeidsrecht kunnen de vertrouwenspersonen van SEP Vertrouwenspersonen het management van een organisatie adviseren met welk beleid een veilige werkplek voor haar medewerkers kan worden gecreëerd. Dit beleid kan de vertrouwenspersoon vervolgens weer presenteren aan de medewerkers, zodat dit beleid “levend” wordt en bekend bij een ieder. Ook ligt er een belangrijke taak bij de vertrouwenspersoon om zich kenbaar te maken bij de medewerker. Niet alleen middels een linkje op intranet maar ook persoonlijk. Het doel is dat de medewerker geen drempel voelt om op de vertrouwenspersoon af te stappen en zich veilig voelt met de vertrouwenspersoon van SEP in gesprek te gaan. Wij willen voorkomen dat we slechts een ‘vinkje’ zijn in de nakoming van de ARBO verplichtingen van werkgever. Te vaak zie je dat er binnen een organisatie wel een vertrouwenspersoon was, maar deze in de praktijk niet bekend was bij de medewerkers. Hierdoor kan een drempel worden ervaren om contact op te nemen met een vertrouwenspersoon. Daarnaast komt het voor dat het niet veilig voelde omdat deze vertrouwenspersoon bijvoorbeeld dicht bij het management staat of onderdeel is van de afdeling HR etc. SEP Vertrouwenspersonen wil echt een goede bijdrage kunnen leveren aan een veilige en leuke werkplek . Op deze manier voldoet de onderneming niet alleen aan haar verplichtingen uit de (ARBO)wet maar heeft het ook daadwerkelijk effect in de praktijk.

SEP